Oletko kuin paha pappi, joka toisia kiviselle tielle vaatii, vaan ei itse sillä kulje? – Hamlet/Shakespeare.

Osa ihmisistä toivottaa mielellään erilaisiin helvetteihin muita ihmisiä, ja samalla, harvemmin toivottavat helvettiin läheisiään tai itseään. Särkemisessä ja särkymisessä, kiduttamisessa ja väkivallassa, ei ole minusta mitään ylevää. Se on uskonnon väärinkäyttöä, fundamentalismia.

Jotain senkaltaista sadismia on myös pääsiäistarinassa: kärsivä ja kidutettu Jeesus on mieluisampi kuin naurava ja iloinen, huumorintajuinen Jeesus. Toisaalta, tietoista etiikkaa ei voi olla viattomalla. Ilman viattomuuden menetystä ei ole etiikkaa ja ilman etiikkaa ihmisellä ei ole yhteyttä moraalisen tajuntaansa (hyvään ja pahaan). Hyvä ei synny ellei paha olisi totta. Jeesus on toki päähenkilö omassa tarinassaan, jota muut kertovat. Se on usein mietityttänyt minua. Ovatko kaikki he jotka kertovat hänestä luotettavia kertojia? Pääsiäisen tarina on vain yksi kohtaus isommasta kokonaisuudesta. Ristiinnaulitsemiseen myötävaikuttivat monet ihmiset. Esimerkiksi: Juudas (lahjottu kavaltaja, jonka Jeesus tiesi etukäteen jo pettävän) – Kansanjoukot jotka nostivat Jeesuksen ensin Kuninkaaksi ja sitten olivat valmiit kivittämään hänet (joukkopsykoosi, idolin palvonta, julkimous/julkisuus) – Pontius Pilatus, maaherra (virkamies, korruptio, vallankäyttö). Ja monia muita.

Pääsiäisen viesti on minulle yksinkertainen. Se on heräämisen, ilon, valon, uuden syntymisen ja muutoksen aikaa: virvon varvon, tuoreeks terveeks. Palstan nro on tänä vuonna kolme ja nolla, kaksi kaunista pyöreää numeroa.

Ihmisen yksinkertainen tehtävä on pitää elämästä ja elävistä huolta. Siinä on luultavasti ihan riittävästi, useimmille.

El Nino nousee valoa kohti oltuaan koko talven pimeässä ja kylmässä.

El Nino -tulppaani nousee valoa kohti oltuaan koko talven pimeässä ja kylmässä.

Mullan alta.

Mullan alta nousee elämä.

Mainokset